Meditació Mindfulness

Medtiacio1

Zazen és el cor de la pràctica del Zen. De fet, el Zen es coneix com l’”escola de la meditació” del budisme. El Zazen és bàsicament, l’estudi d’un mateix. El gran Mestre Dogen va dir: “Estudiar el Camí de Buda és estudiar el jo, estudiar el jo és oblidar el jo, i oblidar el jo és ser il·luminat per les deu mil coses.” Ser il·luminats per les deu mil coses és reconèixer la unitat entre el jo i les deu mil coses. En la seva pròpia il·luminació, Buda estava en meditació assegut; la pràctica del Zen torna a la mateixa meditació asseguda una i una altra vegada. Durant 2.500 anys la meditació ha continuat, de generació en generació; és la cosa més important que ha perdurat en el temps. Es va estendre des de l’Índia a la Xina, al Japó, a altres parts d’Àsia, i, finalment, cap a l’Oest. És una pràctica molt senzilla. És molt fàcil de descriure i molt fàcil de seguir. Però igual que totes les altres pràctiques, hem de voler ser molt constants si volem descobrir el seu poder i profunditat.

L’essència del Zazen és “no pensar”, és a dir, anar més enllà del pensament. Per tant, hem d’evitar tenir pensaments intencionals i imatges en el cap. Durant Zazen, diversos pensaments i imatges sorgeixen a la ment des de l’inconscient, això és totalment natural. No ens hem de quedar pertorbats per aquests pensaments o atrapats en ells. No els perseguim o tractem d’escapar-ne.

No tractem de lluitar amb qualsevol d’aquests pensaments. Com més intentem desfer-nos-en, més poder els donarem, i agafaran més força. Deixem que passin sense esforç, com els núvols que veiem passar al cel. Una vegada més, no hi lluitem o ens hi enganxem. Cal mantenir una postura ferma, i la respiració es calmarà de forma natural, i la ment es tornarà tranquil·la, serena, i impertorbable.

És important ser pacient i persistent, no estar constantment pensant en un objectiu de com la pràctica ens ajudarà. Seiem i deixem de banda els pensaments, opinions, punts de vista – tot allò al que la nostra ment s’aferra. La ment humana és bàsicament lliure, no aferrada a coses. En el Zazen aprenem a destapar la ment, per veure el que realment som.